Batman Miniatures Game: Poradnik gracza – zagadki

Batman Miniatures Game: Poradnik gracza – zagadki

Zgaduj zgadula,

gdzie kryjówka Ra’s al Ghula

Czołem, Batmaniacy! Ten wpis rozpoczyna serię poradników dotyczących znaczników celu. Na początek temat związany ze znakami zapytania i pewnym jegomościem w zielonej marynarce.

Dlaczego zagadki?

Zacznijmy od tego, dlaczego ze wszystkich dostępnych celów warto wybrać właśnie zagadki. Zwróćmy uwagę, że aby wygrać w BMG nie wystarczy zdobywać punkty. Musimy się upewnić, że nasz przeciwnik zdobędzie ich odpowiednio mniej. Wiele scenariuszy, np. Patrol, zmusza nas do wystawienia znaczników celu w niekorzystny dla nas sposób, tzn. w dużej odległości od naszych modeli, za to w bliskim zasięgu przeciwnika. O ile zdecydujemy się na amunicję czy tytan, nasz oponent nie zyska na tym zbyt wiele. Natomiast sejfy czy łup mogą przynieść mu pokaźną sumę cennych punktów zwycięstwa. W takiej sytuacji warto zdecydować się na zagadki. Nie potrzeba geniusza by zauważyć, że podsunięcie przeciwnikowi zagadek zapewni mu maksymalnie dwa punkty, podczas gdy łup może dać nawet sześć.

 

Nie tylko łamigłówka

Zagadki mogą posłużyć do zrobienia przeciwnikowi najróżniejszych psikusów. Pamiętajmy, że nie wolno wystawiać celów w odległości mniejszej niż 5cm od siebie nawzajem. Czasem, np. w misji Asphalt Jungle, możemy dość łatwo zablokować najkorzystniejsze punkty wystawienia objective’ów. Nagle okazuje się, że przeciwnik nie da rady wystawić łupu w zasięgu sprintu Freeze’a czy Kapitana Bumeranga i diabli wzięli punkty za primary target.

Znacznik celu blokuje również wystawienie modeli z zasadą undercover – te trzeba wystawiać ponad 10cm od zagadek. Ten fakt może nam bardzo pomóc we wszystkich misjach, wykorzystujących standardowe rozstawienie celów. Jeśli przeciwnik ma w swojej bandzie takich morderców jak Deathstroke lub Ra’s al Ghul AC, umiejętne ulokowanie zagadek może ocalić skórę naszego bossa. Jednocześnie nie oddamy zbyt wielu punktów w ten sposób.


Zwycięzcy teleturniejów

Nie wszyscy mieszkańcy Gotham są jednakowo bystrzy. Pewne specjalne zasady ułatwiają rozwiązywanie zagadek i należy to mieć na uwadze zarówno, kiedy komponujemy ekipę, jak i podczas gry. Żeby ocenić przydatność różnych zasad, porównajmy wartości oczekiwane (średnie) zdobytych VP.

W przypadku detektywa tabelka zawiera tylko wartości dla najkorzystniejszej strategii przerzutów. Mimo to, jak widać detektywi przegrywają nieco z mastermindami. Zwróćmy uwagę jak dobrze, zwłaszcza z wrogimi zagadkami radzą sobie psycholodzy. Przypomnijmy jeszcze, że zagadki najlepiej wybierać w misjach, gdzie szybciej dotrzemy do wrogich objectivów niż swoich. Zakładając, że przeciwnik jest równie cwany, co my, możemy się spodziewać, że podsunie nam zagadki do rozwiązania. Przygotowując się do tego typu scenariuszy warto wziąć pod uwagę Scarecrowa czy Hugo Strange’a. Pewne punktowanie cudzych łamigłówek może przeświadczyć o zwycięstwie, a jeśli wszystko pójdzie dobrze, możemy bez ryzyka podejść do rozwiązywania własnych zagadek.

Niekwestionowanym królem szarad jest oczywiście Riddler, ale chyba nikt nie potrzebuje na to dowodu. Mimo to, wciąż lepiej podsunąć jemu zagadki niż łup postaci z zasadą primary target (6 punktów kontra nawet 12).

Podsumowanie

Kiedy zaczynałem grać w BMG trójca: ammo, titan, loot wydawała się oczywistym wyborem. Z czasem zacząłem lubić zagadki i myślę, że wciąż nie odkryłem ich pełnego potencjału. Jeśli macie jakieś uwagi, lub chcecie się pochwalić własnymi sztuczkami, zapraszam do komentowania.